مجله اینترنتی ستاره ها مجله اینترنتی ستاره ها .

مجله اینترنتی ستاره ها

تابلو فرش دستباف و ماشینی | بررسی و معرفی به همراه نکات تولید

تابلو فرش یکی از وسایل تزیینی و صنایع دستی می باشد که در هر خانه ای در ایران می تواند پیدا شود ، چرا که سر منشا آن کشور عزیزمان ایران است .

در واقع این کالا از یک فرش و یک قاب تشکیل شده است که بیش تر مردم برای استفاده آن بر روی دیوار ، آن را خریداری می کنند .
این فرش در ابعاد کوچک بافته می شود و عمدتا نقش هایی چون منظره ، طراحی و نقاشی افراد معروف ، تصاویر ، آیه و چهره بر روی آن ها نقش می بندد .

قابی هم که دور تا دور تابلو فرش قرار می گیرد می تواند در ابعاد و جنس های مختلفی باشد ، هم چون چوب ، آلومینیوم ، فلزی و غیره .
تابلو فرش ها دارای دو نوع متفاوت هستند که تفاوت آن ها به خاطر نوع تولید می باشد . یکی نوع دستباف و دیگری نوع ماشینی که هر کدام دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند .

مقایسه تابلو فرش دستباف و ماشینی

تابلو فرش های دستباف همانطور که از نامش پیدا است ، توسط دست انسان تولید می شوند . این محصولات با استفاده از تجهیزات قالیبافی سنتی همچون دار ، نخ های طبیعی ، شانه ، قیچی و دیگر لوازم مورد نیاز تولید می شوند .

در شهر های مختلف تولید این محصول متفاوت است . مثلا در بعضی شهر های از رنگ های کم تر و طرح های ساده تری استفاده می کنند ، اما در بعضی دیگر از شهر های ایران تعداد رنگ های بیش تر و طرح های بهتر تولید می گردند .

تابلو فرش تبریز ، اراک و اصفهان از این قبیل تابلو فرش ها هستند که دارای ویزگی های ظاهری بسیار زیبایی هستند .

تابلو فرش ماشینی ، نوع دیگر از تابلو فرش های ایرانی است که تولید می شود اما به شیوه ای کاملا متفاوت . این محصولات بدون دخالت انسان و توسط ماشین های بافنده مختلف طراحی و بافته می شوند .

برای بافت این محصولات از الیاف غیر طبیعی یعنی الیاف مصنوعی همچون پلی استر ، آکریلیک و پلی پروپیلن استفاده می گردد . اگر چه این محصولات دارای کیفیت قابل قبولی هستند اما هیچ وقت به پای الیاف طبیعی نمی رسند ، به همین دلیل قیمت این کالا از نوع دستباف آن کم تر است .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۳۹:۲۱ توسط:مهدیه حجار موضوع: نظرات (0)